معمولاً کاربران گوشی های هوشمند، اپلیکیشن های مختلفی را در بازه های زمانی متفاوت دانلود و بر روی گوشی اندرویدی خود نصب می کنند. بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از این اپلیکیشن ها بدون استفاده باقی می مانند و این امر باعث می شود تا حافظه داخلی گوشی موبایل بدون دلیل اشغال شود. همچنین تحقیق ها نشان می دهد که 25 درصد اپلیکیشن های نصب شده بر روی گوشی های هوشمند فقط برای یک بار توسط کاربر اجرا می شوند. این اپلیکیشن ها با کش کردن اطلاعات نیز موجب اشغال فضای داخلی گوشی می شوند. به همین دلیل گوگل تصمیم گرفته است تا اندروید 12 را به قابلیتی مجهز کند تا میزان دسترسی اپلیکیشن ها به حافظه داخلی و منابع گوشی را به صورت اتوماتیک محدود کند.

اندروید 12 دارای ویژگی space-saving خواهد بود

این خبر از جانب وب سایت XDA Developers منتشر شده که اخیراً بر روی بخش "Unused apps" در نسخه دولوپر اندروید 12 تحقیقاتی را انجام داده است. این بخش در صفحه مربوط به تمام اپلیکیشن های نصب شده بر روی گوشی وجود دارد و به مدیریت فضای اشغال شده توسط اپ کمک زیادی می کند. همچنین یک بخش جدید به اپلیکیشن Settings اضافه شده که به صورت اتوماتیک اپلیکیشن هایی را که به مدت 3 ماه باز نشده اند، هایبرنیت می کند. هایبرنیت شدن اپلیکیشن به این معنا است که تمام سطح دسترسی های آن اپ غیر فعال می شود و اپلیکیشن امکان دسترسی به منابع گوشی را نخواهد داشت. همچنین ارسال نوتیفیکیشن توسط آن اپلیکیشن متوقف می شود و فایل های temp آن به طور کامل از گوشی حذف می شوند. در این حالت اپلیکیشن مربوطه بر روی گوشی باقی می ماند و پس از اینکه توسط کاربر مجدداً باز شود، به حالت عادی بر می گردد.

اندروید 12 دارای ویژگی space-saving خواهد بود

به نظر می رسد که این ویژگی به طور طبیعی به اپلیکیشن Files مربوط می شود. هر کاربری که اپلیکیشن Files را اجرا کند، اگر فضای ذخیره سازی گوشی آن کمتر از حد مجاز باشد، به صورت خودکار نوتیفیکیشنی مبنی بر پاک کردن unused apps (اپلیکیشن هایی که برای مدتی طولانی اجرا نشده اند) دریافت خواهد کرد. بسیاری از گوشی های اندرویدی این روزها با حافظه ذخیره سازی 128 گیگابایت عرضه می شوند، اما برخی از گوشی ها نیز دارای حافظه 64 گیگابایت و حتی کمتر هستند. بنابراین اضافه شدن این ویژگی به اندروید 12 به نظر کاملاً ضروری و کاربردی می رسد.

ویژگی Space-saving هم اکنون در مرحله تست قرار دارد و اضافه شدن آن به اندروید 12 هنوز به صورت صد در صدی قطعی نیست. برای اینکه از این موضوع مطمئن شویم، باید منتظر مراسم Google I/O باشیم که در ماه آینده (می 2021، خرداد 1400) برگزار خواهد شد. در این مراسم گوگل توضیحات کامل تری درباره مشخصات و ویژگی های اندروید 12 ارائه خواهد داد. لازم به ذکر است که این ویژگی پیش از این در iOS و آیفون اپل استفاده شده و باید دید که عملکرد آن بر روی گوشی های اندرویدی مشابه است یا خیر. انتظار می رود که اولین نسخه بتای اندروید 12 به زودی برای تمام گوشی های جدید پیکسل (از Pixel 3 تا Pixel 5) عرضه شود.

منبع: androidcentral